Caturkeun dina hiji poé, Ki kuwu Sri Mangana Cakrabuana nepangan sang putra Syarif Hidayatullah nu geus mangku gelar Sunan Gunung Jati, salahsaurang tiantara salapan wali Alloh. Maksud Sri Mangana nepangan putra Rara Santang téh pikeun ngadugikeun warta hadé ngeunaan Sri Baduga Maharaja anu geus ngiangkeun 60 urang utusan ka Cirebon. Rombongan dipingpin ku Tumenggung Jagabaya nu diutus ngalayad putra putu Sang Prabu di Cirebon kumaha kaayaanana.
Tapi utusan anu genepuluh urang kaasup Tumenggung Jagabaya tétéla geus
arasup agama Islam. Saur Sri Mangana Pangeran Cakrabuana, jigana geus
cunduk kana waktuna Sunan Gunung Jati ngadeuheus Eyang Prabu di
Pajajaran, meungpeung katingalna Sang Prabu geus rada monteng kana
kaunggulan ageman anyar nu dipencarkeun ku putu ratu, Syeh Syarif
Hidayatullah. Sunan Gunung Jati tumut ka Sunan Uwa Pangéran Cakrabuana,
henteu kungsi lami duaan jengkar ngantun Cirebon ngabujeng Pakuan
Pajajaran seja ngadeuheus ka Sunan Eyang Prabu Siliwangi.
Tujuana pikeun
ngislamkeun mahaprabu Siliwangi katut rayat Pakuan terus
naringgalkeun agama Sanghiyang terus ngagem agama Islam. Caturkeun di
karaton Pakuan Pajajaran Prabu Siliwangi dideuheusan ku para gegedén,
ponggawa mantri katut -para selir jeung kadang kulawarga sami-sami
ngabageakeun para sesepuh katut sadérék nu sumping ti Cirebon,
pangpangna Insankamil Sunan Gunung Jati. Ki Buyut Talibarat pamuntangan
Sang Prabu geus leuwih tiheula mando payuneun Sang Prabu. Datang
rurusuhan bangun aya anu penting pisan. Galantang Buyut Tali Batat
unjukan ka Sang Prabu.
Pokna téh, bada terang nu tek sarumping ti
Cirebon ingkang putu Sunan Gunung Jati putra Rara Santang, Ki Buyut
geus maklum yén putu Prabu sumping mawa maksudna anu hadé keur dirina,
kurang hadé keur tuang eyang sabab nu sumping ti Cirebon datang ti
Babakan Islam boga niat geusan ngislamkeun Sang Prabu, sakulawarga katut
gegeden sanagara, kum urang Pakuan Pajajaran, mo pindo gawé. Ki buyut
méré gambaran kasatiaan dirina jeung urang Pakuan anu satuhu ti baheula
tug tepi ka kiwari moal eudeuk ganti ageman, arék tetep mageuhan ageman
luluhur, nyekel pageuh kapercayaan ka Para Sanghiyang, pageuhna Sang
Prabu kana agama Sunda Wiwitan, agama Dewa mulya. Sastrayendra
Ayuningrat. Kusabab kabandungan Sang Prabu ngaraos serab ku agama anyar,
ceuk Ki Buyut, ayeuna kénéh karaton jeung sabudeureunana jeung
sapangeusina ku Buyut arék dipelakan injuk jalu. Bari prak kokolot
nagara téh migawé kaahéngan. Ngan sakedet netra karaton jeung sagala
rupaning pangeusina ilang tanpa karana, ngereles leungit tina paningal
lahir.
Jadi Leuweung
Sang Prabu ngahiyang, kitu deui para pangagung nagara, ponggawa mantri
katut prameswari jeung para emban katut selir milu ngahiyang. Ngan
Prameswari Subanglarang ibuna Sri Mangana Cakrabuana, Rara Santang anu
geus aya di alam kalanggengan, éta mah mulih ka alam padang poé panjang,
lain ngahiyang jiga Sang Prabu. Karaton anu sakitu agrengna ogé
ngaleungit ngiring Sang Prabu, salin jinis jadi leuweung geledegan. Tapi
ari para putra ménak jeung santana mah henteu dibawa ngahiyang,
ditinggalkeun di karaton jeung nagara. Harita taun 1462 Masehi,
Pajajaran salin jinis jadi leuweung geledegan.
Teu kungsi lila rombongan
Sunan Gunung Jati jeung Cakrabuana sumping di dayeuh Pakuan Pajajaran
anu geus salin jinis jadi leuweung. Tapi ari ku Sunan jeung Kuwu Sri
Mangana mah sagala rupana katingali kénéh henteu aya anu ngaleungit.
Duaan lumebet ka karaton Pakuan, Sang Prabu, para selir katut
gegedén-gegedén hempak katingali. Aria Kebo Kamale katéwak tapi embung
asup Islam, jangji arék asup Islam dina ahir Jaman. Atuh ku Sunan Gunung
Jati dibéré pancen ngajaga Cirebon. Ki Patih Argatala jeung bawahanana
kapanggih di tengah leuweung. Rasana mah ngaleungit, padahal katingali
jelas ku Sunan Gunung Jati jeung Kuwu Cakrabuana. Dawuh Sunan“ Héh Manéh
Argatala, salaman sulumun jiga siluman di leuweung gerotan. Kusabab
kitu maranéh saterusna bakal jadi balad siluman.
Patih Argatala
totobatan ka Sunan jangji arék asup Islam dina ahir jaman. Ku Sunan
dibéré pancén kemit di Cirebon. Sunan Gunung Jati lumebet deui ka
karaton nepungan kadang kulawarga jeung para pangagung nagara anu geus
Islam. Ka sang paman Raja Sangara Sunan ngadawuh yén karaton arék
dijadikeun leuweung, sabab nagara Pajajaran ogé arék salin jinis jadi
leuweung geledegan. Raja Sangara diwagel ngeusian karaton sabab dawuh
Sunan Gunung Jati, Prabu Siliwangi ku anjeun henteu keresa lebet islam,
diharepkeun anjeuna milari tempat luareun karaton keur pamatuhan, tempat
mangké ngageugeuh dawuhna. Sabab karaton mah geus pasti jadi leuweung
gerotan.
Balé agung tempat Sang Prabu sinewaka mah dicandak ka Cirebon
jeung barang-barang pusaka kaasup gagaman raja kayaning keris, tumbak
jeung sajabana, éta bakal jadi pusaka turun tumurun anu wajib dimumulé
dipiara tepi ka bisa diwariskeun turun tumurun. Aya saurang putri Sang
Prabu anu kakantun di karaton jeung Dewi Balilayaran kajodokeun ka
satriya terahing Galuh terus ngadegkeun karajaan luareun Pajajaran
ditelahna Sunan Kabuaran, nagarana mah tetep disebut Pajajaran. Engké
dina jaman Prabu Seda diancur leburkeun ku pasukan Cirebon Kidul anu
dipingkin ku Panembahan Ratu tepi ka Prabu Seda wapat taun 1579 masehi.
Putri Sunan Kabuaran nyaéta Dewi Mandapa atawa Tanduran Gagang nu bakal
ngalantarankeun aya Raja jaman ahir. (Nu Diungkabkeun ku
PB.Sulendraningrat)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar