
Teu lila, ngarudar sila. Kup-kop kana kolor jurueun rohangan. Geblus
kuring ka jero. Demi Si Abah kalah ngajurungkunung deuk nuturkeun
jamaahna ka luareun tajug. Si Abah téh aki kuring, alias bapa indung
kuring. Teuing ti iraha pada nelah abah, da indung gé kitu ngaabahkeun.
“Deuk ka mana Bah?” kuring muntang kana pigeulangna.
“Deuk mupuhuan tahlil di lebak. Henjung kituh geura ngaji!” Si Abah
tonggoy, jrut kana golodog tajug, kituna bari nyekés-nyekés panékér.
“Ngilu!” kuring ngagorowok.
“Pan waktuna ngaji manéh mah?”
“Peré, Bah. Malem Jumaah ayeuna téh!”
“Aéh heueuh. Pupulih heula atuh ka indung manéh!” ceuk Si Abah bari ngajengjen dina batu nemprak handapeun golodog.
“Awas mun teu didagoan!” kuring ngaberetek bari ngongkoyangkeun sarung.
Teu ieuh lila, pira kahalang tilu imah. “Maaa, endeuk ngilu tahlil ka
Si Abah!”
Beretek balik deui teu merlukeun jawaban entong-henjigna.
Pabeubeurang unggal balik sakola, mun euweuh babaturan nu nyampeur, sok
ngadon ngaliher di tajug. Resep ngalonyéng ngolég sababaraha urang
kolot paro abad anu ngahaja dialajar tuturutan reujeung rarakatan salat
ka Si Abah. Cenah maranéhna téh urang pawétanan Bandung, purah mangkalan
macul. Malah nu saurang mah mekel munding sagala. Matuhna di kebon awi
Haji Sambas, jalma pangbeungharna di lembur kuring. Tapi mimindengna
mah marondok di tajug.
Teuing ti iraha Si Abah matuh di tajug deuih. Pada nyebut Abah kuncén
Pasir Pogor. Nu nyaho mah purah beberesih di lahan pakuburan umum tegal
Pasir Pogor. Hirup nyorangan da si ninina geus sah ti dunya teuing
jaman mana. Cenah mah ti méméh brol kuring. Selaeun pancén nu poko,
gawéna ruat-raut, unyum-anyam, boh pihihideun boh pibobokoeun,
piayakaneun, jeung piaseupaneun. Malah aya kalana sok dibekel ka saung
kuburan. Baréto mah méméh asup SD kuring ku Si Abah mun ka mana-mana sok
diaakod. Ayeuna mah geus gedé éra ku batur, katambah Si Abahna geus
sakitu kakolotanana.
“Ari Abah, naha maké diaranan Bah Kuncén?” ceuk kuring dina hiji soré basa Si Abah keur ngadeluk nganyam hihid.
“Nyao teuing atuh. Meureun pédah Abah sok pirajeunan kurad-koréd di
astana wé,” walonna bari jongjon ngarungkal-ringkel sebitan awi.
“Hartina kuncén téh naon atuh?” kuring nyoksrok jero baning ku teu nyaho.
“Kuncén mah tina kecap kuncian. Jelasna mah tukang nyekel konci atawa
juru kunci. Di sawatara pajaratan Walanda atawa para ménak sok dikeben
ku pager beusi anu kacida weweg. Gerbangna merlukeun juru tugur anu
maneuh tur matuh geusan mancén nyepeng koncina. Tah, nu kitu téh
disebutna kuncén. Meunang gajih tur pangrojong ti panguasa pédah
sesebutanana jadi umum tur pancénna ngarancabang teu ieuh kaperhatikeun
jeung teu ieuh mikiran buruh!” Si Abah ngarénghap heula, jegoh-jegoh
batuk.
“Atuh Abah gé digajih ku Walanda?” ceuk kuring palahak-polohok.
“Ja henteu atuh da lain nguncénan kuburan ménak jeung kuburan Walanda. Jaba Walandana gé geus baralik deui ka nagarana!”
Sawaréh mah, ngageleng jejeran Si Abah bieu téh jadi padungdengan batin
tur kareueus anu nyongcolang. Keur mah enya Si Abah téh nya aki kuring
nya guru munggaran nu ngawurukeun tuturutan, babacaan solawat, jeung
babacaan tahlil méméh kuring dijajapkeun ka ustad kiduleun lembur. Malah
asa beukah irung basa kuring ku ustad sepuh dituduhkeun; tah budak ieu
incuna jalma sakti mandraguna. Panya téh heueuh, Si Abah bisa hiber,
jago gelut tur bisa ngaleungit, horéng cenah ahli ibadah tara pecat
i’tikaf di tempat pangsalatan. Émbohna purah tutulung ka sasama.
Dilenyepan mah da enya ongkoh kuncén tapi paneumbleuhan karerepet
saréréa. Memener nu misalah, nambaan nu hésé ngajuru, nyébor budak
harééng. Encan mupuhuan hamin tepi ka luareun lembur. Jigana dua puluh
opat jam téh kaeusian.
Kungsi keur mondok maturan di tajug tengah peuting keur
jemplang-jempling, aya anu ngagugudrag ménta dipangnambaankeun budakna
anu kasurupan dadakan. Enya gé can denger bener, mungguhing lilinggeran
mah geus ngancik. Basa harénghéng urang lembur, cenah di astana Pasir
Pogor sok kawénéhan aya ririwa peuting-peuting, nyarebutna teh jurig Cai
lebak. Aka Enjum susumpahan ningali dikieuna, Bi Bacih dadaék meduan,
Ma Apung nyakitu deui. Antukna érka Tata ngeprik balad réngréngan érté
jeung hansip geusan ngabuburak ririwa Pasir Pogor.
Dua minggu ti harita. Kuring kungsi nyeri haté. Enya gé pangawakan
bebenjit. Teu deuk kitu kumaha, horéng anu disarangka ririwa Cilebak di
astana Pasir Pogor nya Si Abah pisan. Pangna kekelemetan peuting-peuting
nyatana keur mancén nadran sakaligus nyébor kuburan anu anyar dikaluat
hirasan kulawargana. Sababaraha taun ti harita, kasurung awak nu
ngagedéan ulin téh rada lampar teu pati idek liher di tajug, nyaho-nyaho
pabeubeurang érka, érté jeung para hansip arambek-ambekan pédah geus
saminggu lahan pakuburan ngajejembrung euweuh nu ngored.
Si Abah kateumbleuhan pada ngomongkeun.
Nyeri haténa mah nataku. Coba
mun Si Abah kawas kuncén di makom karamat, pada ngarajénan, sung-song
udud jeung amplop eusi duit. Nya kapeto kiyai nu masagi ku pangarti.
Nyaho makam karamat téh pédah wé kungsi diaakod ka makam peuntaseun
Citarum, cenah makam wali. Teuing, asa inget asa henteu barina gé da Si
Abah nu dokohna mah. Berengbeng muru tajug. Gebeg. Si Abah teu nyampak.
Unggal juru ngaleuya kokotor, bau mah geus teu kacatur,
“Abah...abaaah, di mana?” taya nu némbal.
Dirigdig ka lebak. Kira lima welas léngkah ti tajug, maksud deuk ka
tampian. Gusti! Ngahelas liwat saking ngabandungan Si Abah keur
ésod-ésodan muru pancuran. Kolor jeung kamprétna teuing ku beyedug,
kokotor galo jeung taneuh garing.
“Abaaah!” kuring ngadingdiut bari teu bisa kukumaha.
Rob wéh tatangga, ngadon lalajo. Gusti! Tepi ka taya nu nangénan mun
geus sababaraha poé Si Abah gering ripuh. Ti harita, ku bapa kuring
diperenahkeun di rohang goah nu geus beunang mémérés. Leuwih ti dua taun
mah guyang getih guyang kokotor. Sakur nu sok jul-jol ménta tamba
lus-les teuing ka mana. Atuh nu ngaranna pangurus asa tara kaparengan
lolongok. Méh saban usik, Si Abah ménta dirajel saawak-awak. Nya kuring
nu katempuhan ngagawéanana da ku lanceuk disuntrung-suntrung,
“Tah bagéan silaing, urusan puncat-pencét mah!” pokna téh. Biur wéh kabur. Méh saban waktu gegerungan bari pok deui-pok deui,
“Gustiiii, mun pidamangeun bari maslahat, mangga geura damangkeun.
Upami sawangsulna, bari dina pangkon pangapunten Gusti, mangga geura
pundut nyawa abdi lailaaha illa anta subhanaka inni kuntu
minazh-zholimin...!” Kitu jeung kitu wé, “Engké mun Abah geus rup ku
padung, tah tasbé jeung setambul wungkul keur manéh!” kituna bari
ngajungjungkeun tasbé butut ngan mun kaiuhan jug hurung jigah néon laju
nunjuk kana galar, kana qur’an leutik sahandapeun dus korék api.
Sakalieun ka cai lebak, jalan ka astana Pasir Pogor mani hayang
sahing-hingeun ceurik. Babakuna ku ningali wewengkon pakuburan nu teu
kaurus jiga sayang Si Garandong. Sanggeus leuwih ti tilu puluh taun
sarta ngawelas taun di pangumbaraan, kuncung-kuncung aya aki-aki, taya
lian Aki Tarsid, masih tatangga kénéh kahalang sababaraha imah.
“Nyéta nembé kaémutan, Jang. Dupi Ujang téh sanés ti wewengkon Baraanta
téa?” pokna sanggeus sasalaman laju andékak di téras hareup.
“Leres Ki. Wewengkon tapel wates Soréang- Kutawaringin!” walon téh giak.
“Asa nyéngcélak dina lelembutan. Baréto keur jaman mangkalan macul ka
wewengkon dinya, aki téh sok ngéndong di hiji tajug sisi jalan kahalang
susukan leutik. Ngadon guguru unyum-anyam, alip-alipan. Diteruskeun
diajar rarakatan salat. Malah béh dituna diwaris wewesén paragi memener
pacul atawa linggis mun kaparengan rompang atawa bingkeng,” Aki Tarsid
ngenyot heula dangkawungna, gentak nanya,
“Kumaha tah Ki, kataékan teu?”
“Nyéta henteu. Kaburu mulang ka dieu. Ana nimu béja cenah Si Abah geus
taya dikieuna,” laju ngarénghap, gurat hanjeluna natrat, “Kungsi
mapadonan ka aki téh; cenah mun kami geus sah ti dunya, ceuk sakali dina
saumur ilaing hayang dijarahan, mangdungakeun kasalematan sakeur di
alam kubur.”
Satékah polah pipikiran kuring diputerkeun ka tukang tepi ka
buburicakan kawasna kagésrék ku atmosfir, “Tah palih manaeun tajug,
lembur teh Ujang?” Aki Tarsid ngagerencem.
“Di dinya pisan Ki,” témpas kuring bari nyodorkeun ududeun, “Mung da tos teu aya tajugna gé kagentos wangunan imah.”
Aki Tarsid unggut-unggutan, deuk pok dipiheulaan ku kuring, “Sanés Ki,
dupi abah-abah anu diguruan ku aki téh saha jenenganana?”
Aki Tarsid ngahuleng. Sirahna tanggah jiga milang gundukan haseup di
jomantara, “Ké ké lebeng Jang. Malah sok ngangakod incuna anu bangorna
teu adeuh!” cenah ngundeur panineungan, imutna mancawura selaeun huntu
nu teuing saberiji deui.
Tikoro asa nyelek. Bleg rupa Si Abah, allohumma ighfir laka Ya Alloh,
Abah! Rumasa sok ngadoréksakeun. Sok ngabarungsinang mun aya paménta.
Ras kana titinggalna anu ayeuna teuing di mana, heu tasbé jeung
setambul. Meureun aslina mah mihapé atikan sangkan kuring teu tinggaleun
nasbé alias nyebat asma Mantenna. Laju satékah polah daék leukeun
neuleuman tur ngamalkeun eusining papagon alqur’an alias setambul téa,
ighfir lahu Yalloh.
“Sanés Bah Edi jenenganana téh. Lengkepna mah Abah Junaedi?”
“Tah éta pisan, Jang. Gening Ujang ninga?” Aki Tarsid langsung némpas ngaenyakeun.
“Mun percanten mah, anjeunna téh pun aki. Sedeng bebenjit bangor anu purah dioongkléd téh nya abdi pisan!”
“Kutan?” Aki Tarsid tangka ngarangkul, “Alhamdulillah dilawungkeun.
Meureun teu kudu jarah ka ditu. Cekap wé ka Ujang gé!” pokna deui.
Kuring unggeuk. Aya nu nyangkrung dina juru panon.
Sumber ti : http://mangle-online.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar